אל תתחמקו מהדבר הזה. הוא כאן... | ספרי עליית הגג



קטלוג הספרים
כותרים
מחברים
אבולוציה
אכסדרה
אנשים
ביוגרפיות
ביולוגיה
בריאות
ג'רונימו סטילטון
הארי פוטר
היסטוריה
יהדות
ילדים
כלכלה
מדע
מחזות
מנורת קריאה
מקור
מתח
מתמטיקה
נגד הרוח
נוער
ספורט
ספרות יפה
עיון
פוליטיקה
פילוסופיה
פילוסופיה ומדע
פיסיקה
פסיכולוגיה
צבא
קלסיקה
שואה
שירה
תורת המשחקים
תיבת פנדורין
תרגום
מועדון ספרי עליית הגג

הצטרפו לרשימת הדיוור של מועדון ספרי עליית הגג וקבלו עדכונים במייל

"מה שעברו בני העם היהודי, ואיכהשהו שרדו כדי לספר את הסיפור, זו הגרסה העזה ביותר בתולדות האנושות לפורענויות שעברו גם על עמים אחרים... זה מה שהופך את הסיפור הזה לפרטי ובה בעת גם אוניברסלי..."

הסיפור של היהודים
חשוב לנו לדעת
facebook icon שלח חוות דעת
מאמרים
אל תתחמקו מהדבר הזה. הוא כאן...

אל תתחמקו מהדבר הזה. הוא כאן...


החיסכון הפנסיוני הוא מערכת ההגנה על פרנסתו של אדם ומשפחתו מהיום ועד יומו האחרון. מהיום – כנגד פגעים העלולים לגרוע מיכולתו לפרנס; ועד יומו האחרון – בהבטחת הכנסה חודשית גם אם יאריך ימים. ההחלטות והבחירות בעניינים אלה חשובות הרבה יותר מרכישת דירה או מכונית. הספר מאיר את הדברים, מסביר, מכַוון ומציע כלים ועצות להתמודדות ולקבלת ההחלטות הנכונות.

 

במבוא לספר החדש המדריך הישראלי לפנסיה ולביטוח מסביר ד"ר יובל שילוני למה אנחנו כל-כך נרתעים מלעסוק בנושא החשוב הזה: 

אחת הסיבות ששירותי ענף הביטוח מסובכים ומתוחכמים, היא שהענף מייצר הבטחות. גרוע מזה: ההבטחות נוגעות לעתיד ולתחומי הלא‑ידוע. אין עוד ענף מוזר כזה. בענף "נורמלי" הצרכן בוחר סחורה (שמלה) שכבר יוצרה, או שירות (תספורת) שהסַפר עומד מוכן לייצר אותה, מקבל אותם ומשלם עבורם. בענף הפנסיה והביטוח הכול הפוך. תחילה משלמים, והתשלום הוא עבור שירותים שעדיין אינם בעולם. אפשר אפילו שחלק משירותים אלה לעולם גם לא יְיוּצרו, כי אין כלל ודאות שנזדקק להם. למשל, מי שפרנסתו לא נפגעה בגלל תאונה או מחלה, ועבד בבריאות טובה עד גיל פרישה, שילם "סתם" עבור הבטחה (ביטוח) לפצותו במקרים עצובים שלא התממשו. ההבטחה שעבורה שילם לא קרמה עור וגידים. משמעות הדבר היא שהצרכן יוצא מן "החנות" ובידו נייר, ובו רשימה של הבטחות, בדרך כלל באותיות קטנות. מַאמץ השיווק של קרנות הפנסיה ושל חברות הביטוח המתחרות ביניהן, אינו מוסיף בהירות והבחנה, כי אם ההפך הגמור מכך. כל חברה מציעה את מרכולתה, טוענת לעדיפותה, מקדמת את השמות שהיא המציאה ומכבידה עלינו את הבנת החלופות הבסיסיות. יש גם שחקנים נוספים בעסק - סוכנים, משווקים, יועצים - המשמיעים קולות ובוחשים בקדרה. קשה לדעת על מי לסמוך ולמי להקשיב.

 

המבוכה הגדולה של הציבור, כולל של אלה החוסכים לפנסיה, ניכרת וזועקת מכל סקר. ראשית, כמחצית מהציבור אינם חוסכים כלל, לא לזמן קצר ובוודאי לא לזמן ארוך, ורבים אף מגדילים מדי חודש את גירעונם בבנק (האוברדרפט). אין מדובר דווקא בעניים החיים מן היד אל הפה, אלא בקצרי ראות שהשתבש עליהם סדר הקדימוֹת, וסופם להתחרט. על פי הסקרים, מקרב האנשים המחזיקים בקרנות הפנסיה, שהם אלו שלכאורה נקטו צעד חשוב של חיסכון פנסיוני, כמחצית לא התייעצו כלל עם אף אחד לפני שבחרו את הקרן שלהם. מתוך המחצית שכן התייעצו רק כשישית התייעצו עם יועץ פנסיוני, כ‑40% התייעצו עם קרובים וחברים, והשאר - עם סוכן ביטוח או עם אחרים. מחצית מציבור החוסכים אינם מבינים את הדו"ח השנתי הנשלח אליהם, ושני שלישים מהם אינם יודעים מהו גובה דמי הניהול שהם משלמים לקרן שלהם. חשוב לדעת, דמי הניהול הם גורם מכריע, המשפיע מאוד על גודל הפנסיה שנקבל, והוא גורם שיש להתחשב בו בבחירת הקרן או במעבר מקרן לקרן (ראו פרק י"ד, העוסק בדמי הניהול).

מעניין להשוות את המבוכה בענייני החיסכון לפנסיה עם התנהגות הצרכנים בתחומים אחרים. כאמור, בקניית מכונית, אשר בהשוואה לפנסיה היא פעולה פעוטה הנוגעת לשנים ספורות בלבד, צרכנים חוקרים ומשווים תכונות ומחירים. גם בלקיחת הלוואת משכנתה, כשני שלישים מן הלוֹוים בודקים ומשווים ביותר מבנק אחד. לעומת זאת, בהחלטה בעניין הפנסיה, שהיא ההחלטה המשמעותית ביותר בחיים בכל הנוגע לענייני כספים, משמעותית אף יותר מקניית דירה(!), אנשים מוותרים מראש על בירור האפשרויות והעדיפויות.

 

יש גם בעיה הפוכה, דווקא אצל אנשים שמעורים בחיי הכלכלה ועוקבים אחרי ההתרחשויות ואחרי מדורי הכלכלה בעיתון. יש בהם המודעים לבעיות ולכשלים שיש בשוקי הפנסיה והביטוח, ולכן הם בוחרים להתרחק מהם. למשל, יש מהם המשקיעים בנדל"ן, בבורסה ובעוד תחליפים אשר, כביכול, יוצרים "פנסיה פרטית" מתוצרת עצמית. בעיות אומנם קיימות (רבות מהן מצוינות בפרק ט"ו), אך המסקנה פזיזה ואינה כדאית. אין לנו ברירה אלא להיעזר בשוק הקיים, מכיוון שלעת עתה אין לו תחליף. התחליפים הקיימים, כביכול, אינם תחליפים מלאים, משום שאינם עונים על צורכי הביטוח הבסיסיים ביותר. החסר והמטעה בחלופות הפרטיות נידון ביתר הרחבה בפרק ה', בעמוד 58. נוסף על כך, אפשר להיות אופטימיים ולצַפות שקלקולים רבים יתוקנו בעתיד, מכיוון שממש בימים אלה הדברים צפים ונידונים בכנסת ובממשלה.

 

 

האם ספר זה מספיק לכל אחד?

התשובה על שאלה זו שלילית. בפרט, הוא עלול שלא להיות מספיק למי שכבר גורר עבר של החלטות שגויות ותוצאותיהן. ההחלטה העומדת לפני מי שכבר "תקוע" שנים ארוכות בתוכניות ובביטוחים - קשה יותר, וייתכן שכדאי לו לפנות ליועץ מקצועי. עבורו, עדיף אולי להישאר בתוכנית גרועה מלעבור לתוכנית טובה, למשל אם השתנה לרעה מצב בריאותו.

 

ואולם, הספר מספק תועלת רבה:

1.         הוא מסביר את המושגים ואת האפשרויות המרחפים בחלל הדיון. הוא מצביע על בעיות, על מכשלות ועל נקודות עדינות וחשובות. זה מועיל לכל אחד, ומספק רקע והכנה גם למי שזקוק לעזרה של ייעוץ נוסף. יש הבדל ניכר בין התועלת שיפיק מייעוץ מי שבא מוכן, יודע "מי נגד מי" ועל מה מדובר, לבין מי שאינו יודע דבר וצריך להסביר לו הכול מן ההתחלה. שני האנשים - זה שרכש ידע, וזה שאינו יודע דבר - לא ישאלו את אותן שאלות ולא ילמדו את אותם דברים. (על שירותי הייעוץ האישיים ועל מכשלותיהם - ראו בפרק ט"ז.)

2.         הוא מספיק למי שעושה את צעדיו הראשונים ועדיין לא צבר החלטות ושינויים לא‑הפיכים.

 

ראוי וחשוב להבהיר: ספר זה נכתב מעמדה עצמאית, נטולת כל נגיעה או זיקה מסחרית לענף הביטוח, לענף הייעוץ הפנסיוני או לפיקוח הממשלתי. המחבר אינו עוסק בעצמו בייעוץ פנסיוני ואין לו שום קשרים כלכליים - ישירים או עקיפים - עם קרן פנסיה, עם חברת ביטוח, עם קופת גמל, עם סוכן ביטוח ובנק, אלא כצרכן בלבד. הספר מנסה להכניס סדר עיוני באפשרויות הבסיסיות העומדות לפני הצרכן. בעזרת הספר יוכל הצרכן להרכיב לעצמו תוכנית גמישה לרכישת סל שירותים שייתפר לפי צרכיו ולפי העדפותיו, המשתנים במשך החיים, ולא לפי הכדאיות הכלכלית של אחרים.

 

 

האם הספר עומד להתיישן בשנה הבאה?

מובן שלא. הספר עוסק בעקרונות בלתי משתנים. אומנם, הוא מצטט גם הרבה מספָּרים שימושיים הנזכרים בחוקי המס ובהחלטות שלטוניות, ואלו מתעדכנים משנה לשנה - למשל, "השכר הממוצע במשק", קצבאות הביטוח הלאומי ועוד מספרים המועמדים לעדכון מדי שנה - אולם השינויים האלה קטנים וצפויים. בדרך כלל הם, פחות או יותר, מקבילים לשינוי ברמת המחירים. בכל מקום שמספר כזה מוזכר בספר, מצוין לידו לאיזו שנה הוא מעודכן. שום שגיאה מהותית לא תקרה בעקבות שימוש במספר לא מעודכן.

 

˜ ˜ ˜